-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4363 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

يك جوان ايراني بايد داراي چگونه اخلاق و رفتاري باشد و چگونه بايد زندگي كند كه هم براي خانواده و هم براي جامعه مفيد باشد؟



در بين همه انسانها، انبيا و اولياي الهي از همه آگاهتر و دلسوزترند هم بيش از همه با ساختار روحي انسان و نيازهاي او آشنا ميباشند و هم راه برطرف كردن آن نيازها را بهتر از همه ميدانند و به همين دليل بهترين راه حل و شيوهها در هنگام مواجه شدن با مشكلات فردي وا جتماعي و روحي را به انسانها ارايه دادهاند و شايسته است در مورد اين پرسش نيز به سخنان و سفارشهاي ارزنده و سعادتآفرين آنها مراجعه نماييم.

از جمله سفارشهاي پيامبر(ص) به ابوذر اين است: اي ابوذر، پنج چيز را قبل از پنج چيز غنيمت بشمار: جوانيت را پيش از پيري و سلامتت را پيش از بيماري و بينيازيات را پيش از تهيدستي و فراغتت را قبل از اشتغال و زندگيات را قبل از مرگ.

{P - بحارالانوار، ج 77، ص 75 - وسايلالشيعه، ج 1، ص 86. P}

و در حديثي ديگر باز پيامبر(ص) به ابوذر چنين توصيه ميفرمايد: هر جواني كه دنيا را ترك كند (به آن دل نبندد و همه انديشه و فكر خود را دنيا قرار ندهد) و جوانياش را در طاعت و بندگي خداوند بگذارند، خداوند متعال پاداش، هفتاد و دو صديق را به او عنايت ميكند.

{P - مكارمالاخلاق، ص 466. P}

يك جوان بايد به فكر بهترين استفاده و بهرهبرداري از گوهر ارزشمند و بيبديل جوانياش باشد. جواني سرمايهاي است كه بايد در بازار دنيا با آن متاع زندگي جاويد و ابدي را خريد و آن را در راه سعادت حقيقي و پايدار هزينه كرد.

شايد براي يك جوان سفارشي ضروريتر و جامعتر از رعايت تقوا و پرهيزگاري با معناي گسترده و وسيع آن وجود نداشته باشد. امري كه اگر مورد توجه جدي قرار گيرد و به ابعاد مختلف و آثار و بركات آن عنايت كافي شود، از انسان موجودي مفيد و با بركت براي خود و براي ديگران ميسازد. مهمترين محور در تقوا، انجام واجبات و ترك محرمات است و در بعضي از روايات، ذكر و ياد خدا را به انجام واجبات و ترك محرمات معنا كردهاند. اگر به دامنه گسترده اين دستور الهي توجه كنيم درمييابيم كه رعايت احترام پدر و مادر و حقوق مؤمنان و ضايع نكردن حق ديگران ورعايت انصاف در مورد زن و فرزند و ساير افراد جامعه ودوري از هر نوع آلودگي و فساد و حتي دوري از نيت گناه زير چتر اين دستور سازنده قرار ميگيرد و به طور خلاصه عمل به وظيفه و خارج نشدن از حدود مقرر در شريعت مقدس، بيانگر روح تقوا در انسان است و در هر جا تقوا معناي خاص خود را پيدا ميكند و در سايه اين تقوا انسان داراي بصيرت و روشنبيني ميگردد و درك ميكند در حالات و شرايط مختلف چه وظيفهاي بر عهده دارد و چه بايد بكند.

چنان چه قرآن كريم در اين باره ميفرمايد: »يا ايها الذين امنوا ان تتقوا الله يجعل لكم فرقاناً« اي اهل ايمان اگر از خدا پرهيز كنيد، به شما فرقان (قدرت تشخيص حق از باطل) ميدهد)

{P - انفاق، آيه 29. P}

و اين از بزرگترين عناياتي است كه خداوند نسبت به بندهاش دارد و با اين بيان صفاتي مثل تواضع و فروتني و

داشتن ظرفيت و سعه صدر و دستگيري از درماندگان و عفو و گذشت وامانتداري و صداقت و دوري از گناهان و مواظبت از نفس و روح خود و پاك نگهداشتن آنها و صبور و شكيبا بودن و ساير صفات انساني والهي، همگي از شاخ و برگهاي تقوا به شمار ميآيند.

مطالعه كتابهاي شهيد آيتالله دستغيب شيرازي و شهيد مطهري و استاد مصباح يزدي در اين راستا بسيار مفيد و تأثيرگذار است.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.